افزایش قیمت شوکه کننده شکلات صبحانه ترکیه

با شروع از دانه های کاکائو، از طریق فرآیندهای مختلف تبدیل، صنایع غذایی انواع مختلفی از شکلات را با مواد و ویژگی های مشخص تولید می کند.
شکلات تلخ حاوی مواد جامد دانه کاکائو (تا 80 درصد وزن کل) و کره کاکائو است. با رایحه شدید و ماندگار کاکائو، در دهان ذوب می شود و طعمی تلخ و دلپذیر به جا می گذارد. کیفیت آن به درصد کاکائو بستگی دارد. بیشتر فواید سلامتی مربوط به شکلات صبحانه ترکیه با مصرف نوع تیره آن مرتبط است.
شکلات جیاندوجا ترکیبی از فندق، کاکائو و شکر است. این قهوه ای است.
شکلات شیری حاوی کره کاکائو، شکر، پودر شیر، لسیتین و کاکائو است (که دومی کمتر از 20 تا 25 درصد نیست). با ظاهری روشن، رایحه ای تند، ماندگار و طعم شیرین با لهجه کمی تلخ کاکائویی دارد.


شکلات سفید حاوی کره کاکائو، شیر و شکر بدون مواد جامد کاکائو است. طعم شیرین و دلپذیری دارد.
کاکائو، ماده اولیه شکلات، حاوی مقدار قابل توجهی چربی است (40-50٪ به عنوان کره کاکائو، با تقریبا 33٪ اسید اولئیک، 25٪ اسید پالمیتیک، و 33٪ اسید استئاریک). همچنین حاوی پلی فنول‌هایی است که حدود 10 درصد از وزن خشک لوبیا را تشکیل می‌دهند
دانه کاکائو یکی از شناخته شده ترین منابع پلی فنول های رژیمی است که حاوی آنتی اکسیدان های فنلی بیشتری نسبت به بسیاری از غذاها است.
سه گروه از پلی فنل ها را می توان در دانه های کاکائو شناسایی کرد: کاتچین ها (37%)، آنتوسیانیدین ها (4%) و پروآنتوسیانیدین ها (58%). این فلاونوئیدها فراوان ترین فیتونوترینت ها در دانه های کاکائو هستند.

با این حال، تلخی ناشی از پلی فنل ها باعث می شود دانه های کاکائو فرآوری نشده نسبتاً نامطلوب باشند. بنابراین، تولیدکنندگان تکنیک های پردازش را برای از بین بردن تلخی ایجاد کرده اند. چنین فرآیندهایی محتوای پلی فنل را تا 10 برابر کاهش می دهند: برای مصرف کنندگان محصول به طور قابل توجهی متفاوت است، عمدتاً به دلیل محتوای پلی فنول پایین.